10
مارس

خواص فیزیکی فرش‌‎ها

خواص ضروری و ذاتی هر فرش را میتوان از دو جنبه خواص ظاهر هنری و خواص عملکردی بررسی و مطالعه نمود. خواص ظاهر هنری فرش­های دستباف به صورت ظرفیت ارائه یک سیمای ظاهری زیبا و جذاب هنری با ابعاد درونی و بیرونی تعریف می­‌گردد.

بطورکلی عوامل زیبایی­شناختی فرش را می­توان به دو دسته باطنی و ظاهری تقسیم نمود. عوامل باطنی منسوب به حالات روحی، معنوی و دریافت­های درونی هنرمند بوده و در بطن هنر نهفته می­‌دانند مانند مشخصاتی نظیر نیت و صدق هنری هنرمند، شهود، تخیل و الهام، و حتی باورهای مذهبی و دینی که در روح فرش دستباف پنهان می­‌باشد.

خواص فیزیکی فرش‌ها براساس نوع فرش متغیر است

مجموعه عوامل ظاهری نیز خود به دو دسته تقسیم می­شوند: درونی و بیرونی.

آن قسمت از زیبایی­های فرش که در نگاه دقیق­تر و دوم کارشناسان و متخصصان فرش و بافندگان دیده می­شود را عوامل ظاهری درونی گویند. مهم­ترین زیبایی­های بیرونی فرش عبارتند از : طرح و نقش، و رنگ و رنگبندی آن.

خارج از ابعاد روانی زیبایی ظاهر فرش، ارتفاع پرز و جهت و زاویه خاب پرزها و در معماری امروز تطبیق با دکوراسیون داخلی منازل و گاهاً عملکرد تزئیناتی و همگامی با نورپردازی فضای منازل امروزی، ویژگی­های سطحی فرش و تناسب ابعاد نیز بصورت ذهنی در این ارزیابی موثر می­باشند.

خواص عملکردی در اصل همان خواص مورد انتظار از فرش در هنگام استفاده یا راه رفتن بر روی آن می­باشد که تأمین حالت مطلوب این خواص در چرخه طراحی اولیه و سپس فرایند تولید فرش، کیفیت نهایی و رضایت مندی مصرف­کنندگانش را فراهم خواهد نمود.

خواص عملکردی فرش بعنوان یک منسوج با کاربرد پوشش کف براساس خواص و مشخصات مواد اولیه مصرفی بطور­ مخصوص نخ­های پرز از نظر جنس الیاف، نمره نخ تک لا و چندلا و تاب نخ تک­لا و چندلا، مشخصات ساختمانی فرش از جمله تراکم و ارتفاع پرز، نوع گره و سیستم بافت و حتی نوع تکمیل­های انجام شده بر روی آن تعیین می­گردد.